koukouvaja.blogspot.gr

koukouvaja.blogspot.gr
"Γνοὺς πρᾶττε" (Πιττακός ο Μυτιληναίος, εκ των 7 σοφών. 650-570 π.Χ.)

Τετάρτη 26 Μαρτίου 2014

Β' Λυκείου μεταφράσεις, Δημοσθένους Υπερ της Ροδίων ελευθερίας



ΔΗΜΟΣΘΕΝΟΥΣ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΡΟΔΙΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ

ΠΡΟΟΙΜΙΟ §1-2
Άνδρες Αθηναίοι, νομίζω ότι πρέπει να παραχωρείτε πλήρη την ελευθερία λόγου σε καθέναν από τους ρήτορες, επειδή παίρνετε αποφάσεις για τόσο μεγάλα ζητήματα. Εγώ, βέβαια, ποτέ μέχρι τώρα δεν θεώρησα δύσκολο το να σας διδάξω τα καλύτερα (γιατί, για να μιλήσω γενικά, όλοι ανεξαιρέτως μου φαίνεσθε ότι τα γνωρίζετε άριστα) αλλά (θεώρησα δύσκολο) το να σας πείσω να τα κάνετε αυτά· γιατί όταν κάτι θεωρηθεί σωστό και ψηφιστεί, τότε απέχει εξίσου από την πραγματοποίηση του, όσο ακριβώς απείχε πριν αποφασιστεί.
Υπάρχει λοιπόν ένα απ’ αυτά για τα οποία εγώ θεωρώ ότι χρωστάτε ευγνωμοσύνη στους θεούς, το ότι δηλαδή στηρίζουν τώρα τις ελπίδες της σωτηρίας τους σ΄ εσάς μόνους, αυτοί που πριν από λίγο καιρό πολέμησαν εναντίον σας εξαιτίας της αλαζονείας τους. Αξίζει λοιπόν να ευχαριστηθείτε με την παρούσα ευκαιρία· γιατί θα σας συμβεί αν αποφασίσετε γι’ αυτό το ζήτημα αυτά που πρέπει, να αναιρέσετε έμπρακτα, αποκτώντας ταυτόχρονα καλή φήμη, τις εναντίον σας κακολογίες που προέρχονται απ’ αυτούς που συκοφαντούν την πόλη μας.


ΠΡΟΘΕΣΗ §3-4
Μας κατηγόρησαν λοιπόν οι Χίοι και οι Βυζαντινοί και οι Ρόδιοι ότι σχεδιάζουμε ύπουλα να τους βλάψουμε και γι’ αυτό το λόγο οργάνωσαν εναντίον μας αυτόν εδώ τον συμμαχικό πόλεμο· θα αποδειχτεί όμως ότι ο Μαύσωλος που υπήρξε εισηγητής αυτών και τους έπεισε ισχυριζόμενος ότι είναι φίλος των Ροδίων, τους στέρησε την ελευθερία τους, ενώ οι Χίοι και οι Βυζαντινοί που παρίσταναν τους συμμάχους, (θα αποδειχτεί ότι) δεν τους έχουν βοηθήσει στις κακουχίες τους, ενώ εσείς που σας φοβούνταν, μόνοι απ’ όλους υπήρξατε αίτιοι της σωτηρίας τους.
Και αφού αυτά θα τα διαπιστώσουν όλοι (και επειδή αυτά είναι πασιφανή) θα κάνετε τους δημοκρατικούς σε όλες ανεξαίρετα τις πόλεις να θεωρούν εγγύηση της δικής τους σωτηρίας αυτό, το αν δηλαδή είναι φίλοι σας· για σας δεν θα μπορούσε να υπάρξει μεγαλύτερο αγαθό (πλεονέκτημα) μεγαλύτερο απ’ αυτό, παρά να πετύχετε φιλία ανεπιφύλακτη απ’ όλους με τη θέλησή τους.

ΠΙΣΤΗ §17-20
Προσέξτε όμως και εκείνο, άνδρες Αθηναίοι, ότι δηλαδή εσείς έχετε διεξαγάγει πολλούς πολέμους και εναντίον δημοκρατικών πολιτευμάτων και εναντίον ολιγαρχικών. Και αυτό, βέβαια, το γνωρίζετε και εσείς οι ίδιοι· αλλά για ποιες αιτίες γίνεται ο πόλεμος από σας προς ον καθένα από τους δύο, αυτό ίσως κανένας από σας δεν το σκέφτεται. Για ποιες αιτίες, λοιπόν, γίνεται (ο πόλεμος); Με τα δημοκρατικά πολιτεύματα (γίνεται πόλεμος) ή για ιδιωτικές διαφορές, επειδή δεν μπόρεσαν να επιλυθούν αυτές με δημόσια συμφωνία ή για κάποιο κομμάτι γης ή για συνοριακή διαφορά ή εξαιτίας του ανταγωνισμού ή για χάρη της αρχηγίας· εναντίον, όμως, των ολιγαρχικών πολιτευμάτων (δεν πολεμάτε) για κανέναν απ’ αυτούς τους λόγους, αλλά για την υπεράσπιση της δημοκρατίας και της ελευθερίας· γι’ αυτό, εγώ τουλάχιστον δε θα δίσταζα να πω ότι νομίζω πως (σας) συμφέρει περισσότερο να πολεμούν εναντίον σας όλοι ανεξαιρέτως οι Έλληνες και να έχουν δημοκρατικό πολίτευμα παρά να είναι φίλοι σας και να έχουν ολιγαρχία. Γιατί πιστεύω, βέβαια, ότι θα μπορούσατε εσείς να κάνετε ειρήνη με ελεύθερους ανθρώπους όχι δύσκολα, όποτε θα θέλατε, δεν θεωρώ, όμως, ούτε τη φιλία βέβαιη με όσους έχουν ολιγαρχικό πολίτευμα· γιατί σε καμία περίπτωση δε θα μπορούσαν να γίνουν οι ολιγαρχικοί ευνοϊκοί προς το δημοκρατικό λαό ούτε εκείνοι που επιζητούν να εξουσιάζουν σ’ εκείνους που έχουν επιλέξει να ζουν με ισονομία.
Εκπλήσσομαι όμως, γιατί, ενώ οι Χίοι και οι Μυτιληναίοι κυβερνώνται από ολιγαρχίες, κανένας από σας δεν πιστεύει ότι μαζί τους κινδυνεύει κάπως και το δικό μας πολίτευμα, και ενώ οδηγούνται οι Ρόδιοι τώρα δα και σχεδόν θα έλεγα όλοι οι άνθρωποι σ’ αυτόν τον ζυγό της δουλείας, ούτε σκέφτεται αυτό, ότι δηλαδή με κανένα τρόπο δε θα ανεχτούν τη δημοκρατία σας, αν όλα στις πόλεις οργανωθούν κατά το ολιγαρχικό σύστημα. Γιατί γνωρίζουν καλά ότι κανένας άλλος δε θα μπορούσε να αποκαταστήσει την ελευθερία· απ’ όποια πλευρά λοιπόν περιμένουν ότι θα ήταν δυνατόν να τους συμβεί κάποιο κακό, αυτή θα θελήσουν να βγάλουν από τη μέση.
Πρέπει λοιπόν τους άλλους που αδικούν μερικούς απ’ αυτούς, να τους θεωρείτε εχθρούς μόνο όσων έχουν αδικηθεί· σας συμβουλεύω όμως να θεωρείτε κοινούς εχθρούς όλων των ανθρώπων γενικά που επιθυμούν την ελευθερία, εκείνους που ανατρέπουν τα δημοκρατικά πολιτεύματα και τα μετατρέπουν σε ολιγαρχίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου